2022 var ett år som de flesta av Teslas aktieägare vill glömma. Den amerikanska biltillverkarens börsvärde sjönk med 65% 2022, en förlust nästan dubbelt så stor som nedgången i det tekniktunga Nasdaq100-indexet under samma period.
Tesla är en aktie som delar många. Det beror bland annat på att dess marknadsvärde beräknas som en tillväxtaktie. Det betyder att det inte nödvändigtvis är resultatet i år eller nästa år som är avgörande utan snarare hur mycket aktien förväntas kunna växa över en längre period.
|
Bland de mest kända “Tesla-bulls” finns den välkända förvaltaren Cathie Wood, som ligger bakom ARK-fonderna. Hon uppgav strax före nyår att det fortfarande finns stor potential i Tesla och att aktien kan stiga till 1 500 dollar under de kommande fem åren. Om det sker skulle det innebära en kursökning med mer än 1200%.
Förra veckan kunde Tesla publicera produktionssiffror som var något under förväntningarna, ändå har ARK-fonderna fortsatt att köpa upp aggressivt under de senaste nedgångarna. Siffror från Nordnet visar också att det skedde en kraftig ökning av handelsaktiviteten under nedgången i Tesla-aktien i slutet av december och i det sammanhanget köpte även privata investerare upp stort.
Tesla måste konkurrera med pris i Kina
Men något kan vara på väg att förändras för Tesla. Tidigare antog man att efterfrågan på Teslabilar var “nästan obegränsad”. Nu framträder dock en bild av att det kan finnas en gräns för hur många bilar konsumenterna kommer att kunna köpa. Och om efterfrågan är mindre än tidigare förväntat, måste alla analytikers kalkylblad med prognoser uppdateras.
Det är bland annat en av anledningarna till att Tesla-aktien den senaste tiden har varit i motvind.
Problemet är att om det inte längre finns en obegränsad efterfrågan på nya Teslabilar så måste företaget för första gången också konkurrera på pris. Som ett resultat kommer vinstmarginalen att sjunka, och det kan leda till ett värdefall, eftersom vinsten på den enskilda bilen blir mindre.
Det finns flera faktorer som tyder på risk för fallande efterfrågan. De största problemen har uppstått på den kinesiska marknaden, där den kämpar med den starkaste vågen av Covid hittills efter den senaste kinesiska återöppningen.
Försäkringsdata från Kina tyder på att försäljningen av nya Teslabilar i Kina sjönk till den lägsta nivån sedan slutet av oktober, enligt affärstidningen Fortune. Som svar sänkte Tesla priset för att få efterfrågan att öka igen.
Tidigare har det varit lätt att motverka fallande efterfrågan i Kina genom att styra om de nyproducerade bilarna till den växande marknaden för elbilar i Europa. Men situationen har förändrats nu när Elon Musks nya Giga-fabrik i Berlin kraftigt ökar sin volym. Fabriken är nu uppe på att spotta ut 3 000 nya Teslabilar per vecka och täcker därmed den europeiska marknaden i större utsträckning än tidigare.
Vill du daytrada? Vi rekommenderar tradingplattformen Markets.comKlicka här |
Kan Tesla få slut på nya kunder?
Den något lägre efterfrågan på den kinesiska elbilsmarknaden kan komma tillbaka nästa år när den nuvarande, starka covid-vågen i Kina avtar. Men vid det här laget ser det ut att ta ett tag innan det händer. Det lämnar Tesla med problemet att de kan få slut på köpare som kan köpa en bil för över 50 000 dollar. Detta sker samtidigt som företaget skalar upp produktion i Europa.
En av de bästa källorna till hur stor efterfrågan på Teslas produkter är finns hos Troy Teslike, som under flera år har kunnat uppskatta Teslas order- och produktionssiffror med en mycket liten felmarginal. Enligt hans uppskattningar har antalet Tesla-ordrar som ännu inte har levererats sjunkit till 163 000 från en nivå på 476 000 bilar för bara ett halvår sedan. Det positiva i den historien är att Tesla nu lyckas leverera bilar snabbare till sina kunder, eftersom du nu kan förvänta dig att få din bil innan en månad har gått. Det mindre bra är att Tesla kan få slut på kunder som vill betala det pris som bilarna just nu är satta till.
Elon Musks uttalade mål är att producera 20 miljoner bilar per år. I praktiken kommer det att innebära att 1% av hela världens bilflotta på upp till 2 miljarder bilar från år 2030 måste ersättas av Teslas varje år. Ingen biltillverkare har tidigare kommit i närheten av detta extremt ambitiösa mål. Inom premiumsegmentet är det endast märken som Mercedes-Benz och BMW som har brutit igenom det osynliga taket på cirka 2 miljoner sålda bilar per år. Inte ens ett toppmärke som Audi har kommit över den här nivån, utan står med ett rekord på 1,88 miljoner sålda bilar 2017. Även om Tesla slår sitt eget rekord från 2022 med över 1,3 miljoner sålda bilar, så kommer aktien till stor del att värderas på framtida produktion. Många analytiker förväntar sig en försäljning på 1,9 miljoner enheter 2023, medan vissa har förväntningar på över 2 miljoner sålda bilar. Det kan bli svårt att nå.
Distraktionen Twitter
Ett annat – och på kort sikt kanske lika stort – problem är Elon Musk själv. När Elon Musk besökte komikern David Chapelles show förra månaden hände något väldigt ovanligt. Musk steg in på scenen, höjde armarna över huvudet som för att fira en seger, men fick en mycket spridd applåd, som gradvis övergick i burop. Till en början blandades buningarna med applåder, men snart tog de helt över och blev mer och starkare.
Stämningen kring Teslas grundare, och därmed även hela företaget, har förvärrats det senaste året. En undersökning av YouGov visade i november att sentimentet mot Teslas varumärke svängde från positivt till negativt för första gången. Enligt Marketwatch skedde en liknande förändring i uppfattningen hos den amerikanska elbilstillverkaren. Siffrorna tyder på att amerikaner som röstar demokratiskt har fått en betydligt mer negativ syn på Tesla, men republikanerna har blivit något mer positiva till varumärket. Sammantaget visade undersökningen dock på en kraftig förändring i negativ riktning bland amerikaner.
Missnöjet med Elon Musk beror bland annat på hans köp av det sociala mediet Twitter, som följdes av att han sparkade hälften av de anställda. Dessutom gav han ett antal tidigare censurerade figurer hos den amerikanska högern möjligheten att komma tillbaka på plattformen och uppmuntrade samtidigt sina anhängare att rösta på republikanerna i mellanårsvalet för att “dela makten”. Denna flirt med den amerikanska högern är inget som faller väl in på Teslas miljömedvetna kärnmålgrupp i Kalifornien och i Europa. Den typiska Tesla-köparen har ett ganska liberalt förhållningssätt till politik, och denna oro över vad Musk egentligen står för kan hjälpa till att skada hans varumärke, som hittills bara har varit en styrka för Tesla.
|
Flera av de största Tesla-investerarna har uttryckt kritik mot Musks köp av Twitter, dels för att det distraherar Musk från att fokusera på Tesla, men också för att det har tvingat honom att sälja en stor del av sina Tesla-aktier. Detta har bidragit till att aktiekursen har eroderats. Musk har hittills varit tvungen att sälja Tesla-aktier till ett värde av 23 miljarder dollar, vilket har fått flera stora aktieägare att kräva att företaget påbörjar återköp av aktier för att kompensera för den omfattande aktieförsäljningen.
Teslas teknologiska försprång
Frågan är nu om de negativa nyheterna prisas in i aktien, och om Tesla-aktien, efter att ha fallit mer än 70% från sin topp, är redo för en vändning. Enligt den danske teknikinvesteraren och civilingenjören Anders Bæk Møller finns det goda skäl att börja köpa aktien på dessa nivåer.
Anders Bæk Møller påpekar att en av Teslas avgörande fördelar är att Tesla är långt starkare vad gäller produkt, teknik och innovationsgrad jämfört med konkurrenterna.
“Ur teknisk synvinkel har Tesla ett antal fördelar som kommer att vara svåra för konkurrenter att matcha. Många av dessa fördelar återspeglas enligt min mening inte i redovisningen ännu, men de kommer med största sannolikhet att göra det under de kommande åren. Speciellt deras försprång inom självkörande teknik, som jag anser är mycket stort, är värt att nämna, och för närvarande är det, enligt min mening, nära på omöjligt att komma ikapp Tesla”, säger den danske civilingenjören.